کتاب «حافظ معنوی» تفسیرهای دکتر ابراهیم دینانی از غزلیات حافظ را در بردارد و به نظر میرسد با این ایده محوری تدوین شده که به قول کریم فیضی، مؤلف کتاب، شاعردانستن صرف حافظ کافی نیست و ظرفیت هنری موجود در حافظ فراتر از آن است که بتوان با کار لفظی و معنایی آن را درک کرد. از دید دینانی، «حافظ اغراقگونه سخن میگوید، ولی در عین حال اغراق هم نمیگوید.
ابراهیمیدینانی عقل را قوه نمیداند چرا که اگر عقل قوه بود نیازمند محل بود و عقل اگر نیازمند محل بود محدود به محل میشد و از این جهت از عقل بودن خارج میگشت. اما عقل در اندیشۀ استاد همۀ حقیقت آدمی است.
سنایی یکی از مهمترین شاعران سنتی فارسی است و باید مردم ما با او بیشتر آشنا شوند. چرا به وی لقب «حکیم» دادهاند؟ به برخی شاعران لفظ حکیم اطلاق شده است. آیا این لفظ به دلیل جامعیت آنهاست؟
از بین متفكران معاصر دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران، با توجه به ارائه آثار تألیفی و آموزش های متعدد فلسفی، نقشی ماندگار بر دفتر اندیشه ی ایران و اسلام از خود به جای نهاده است . یكی از ویژگی های برجسته این متفكر معاصر شیوه و اصول خاصی است كه در كلاس های تدریس برای تفهیم مباحث فلسفی به دانشجویان و علاقمندان به كار می برد.
غلامحسین ابراهیمی دینانی در نخستین نشست حسینیه حکمت که به مناسبت دهه محرم برگزار شد سخنرانی کردند. ایشان در این سخنرانی به طرح مبانی معرفتی عاشور پرداختند.
حکمت سهروردی، حکمت اشراقی است، چنانکه نام کتابش را «حکمهالاشراق» گذاشته است؛ یعنی حکمتی که جنبۀ اشراقی دارد و با صراحت ادعا کرده این حکمت، خسروانی است. کلمه «حکمت» در اصطلاح سهروردی همان فلسفه است؛ منتهی فلسفه یک واژه یونانی است که در ابتدا «فیلوسوفیا» بوده است.
موازین اخلاقی اگرچه مطلق است، ولی بهواسطه امر الهی مقیّد میشود و به حالت تعلیق درمیآید. حقیقت دین بیش از آنکه از طریق برهان و استدلال منطقی برای انسان اثبات گردد، از راه خشیت به ظهور میرسد. البته امید به رستگاری نیز در این باب نقش مهمی را ایفا میکند.
چگونه میتوان از نقش عظیم «ارتباط» در جهان هستی و در زندگی انسان غافل بود، در حالی که زبان و سخن گفتن بر نوعی از ارتباط استوار است؟ سخن گفتن انسان بر اساس رابطه میان مبتدا و خبر، یا موضوع و محمول و یا فعل و فاعل و مفعول شکل پیدا میکند و در ارتباط کلمات مفرد با یکدیگر جملهها ساخته میشوند.
وقتی میگوییم «اندیشه همیشه میاندیشد»، منظور این است که: علم هرگز بدون عمل نیست و عمل از لوازم ذاتی علم به شمار میآید. البته عمل دارای مراتب و مراحل متفاوت است و در هر مرتبهای به مقتضای آن مرتبه به ظهور میرسد.
«دانستن درست» همان چیزی است که «دانستن دانستن» یا «علم به علم» خوانده میشود. کسی که میداند، ولی نمیداند که میداند، در واقع دانا نیست. «آگاهی» به علم مرکب اطلاق میشود و «علم مرکب» در جایی تحقق میپذیرد که شخص عالم نسبت به چیزی علم پیدا میکند و از علم خود نسبت به آنچه معلوم او واقع میشود نیز آگاهی دارد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید